(Zagovaračke aktivnosti OCD-a za provedbu izrađenih smjernica javnih politika)

Centar za ruralni razvoj CERURA HR provodi projekt „Dijalogom do Hrvatske mreže za društveno poduzetništvo“ kodni broj UP.04.2.1.06.0054 koji se sufinancira iz Europskog socijalnog fonda.

Ukupna vrijednost projekta je 3.597.840,76 kuna/ 477.515,53 eura. Europska unija iz Europskog socijalnog fonda sufinancira bespovratna sredstva u iznosu od 3.058.164,65 kuna / 405.888,20 eura (85%), dok Republika Hrvatska iz državnog proračuna sufinancira bespovratna sredstva u iznosu od 539.676,11 kuna/ 71.627,33 eura (15%).

Razdoblje provedbe projekta je od 31.10.2020. do 31.10.2023. godine.

Opći cilj projekta je jačati kapacitete organizacija civilnoga društava uz potporu akademske zajednice, kako bi se uspostavio učinkoviti dijalog svih dionika za društveni razvoj Republike Hrvatske.

Dana 20. svibnja 2023. godine s početkom u 13:00 sati u prostoru Caffe bar Maestro na adresi Ul. Ivana Gundulića 21 u Metkoviću održana je 1. radionica za OCD-e – Podizanje zagovaračkih kapaciteta (Zagovaračke aktivnosti OCD-a za provedbu izrađenih smjernica javnih politika). Aktivnost se provodi u sklopu 6. projektnog elementa „Provedba strukturiranog dijaloga svih dionika i donositelja odluka“ projekta „Dijalogom do Hrvatske mreže za društveno poduzetništvo“.

U sklopu radionice naglasak je bio stavljen na izrađene smjernice za razvoj javnih politika u području društvenog poduzetništva i proces zagovaranja istih kod donositelja odluka.

    Na samom početku radionice prikazane su izrađene smjernice za razvoj javnih politika vezano za 8 područja društvenog poduzetništva obuhvaćenih projektom:
  • zakonodavni okvir i društveno poduzetništvo,
  • društveno poduzetništvo i mladi,
  • društveno poduzetništvo u poljoprivredi,
  • društveno poduzetništvo i obrazovni sustav,
  • državna imovina u funkciji društvenog poduzetništva,
  • porezna politika i društveno poduzetništvo,
  • komunikacijski kanali društvenog poduzetništva i nositelja javnih politika te instituti potpore
  • društveno poduzetništvo, ranjive skupine i socijalne usluge
    U drugom dijelu radionice objašnjen je pojam i kontekst zagovaranja. Dane su i neke od definicija procesa zagovaranja kao što su:
  • skretanje pažnje zajednice na važna pitanja i vođenje donositelja odluka do rješenja,
  • rad s drugim ljudima i organizacijama kako bi se napravila promjena,
  • proces koji uključuje seriju aktivnosti koje provode organizirane grupe ljudi kako bi se dogovorile promjene/ poboljšanja,
  • planirani proces koji vode organizirane skupine kako bi utjecali na javne politike i programe.
  • vršenje utjecaja na odluke, politike i prakse donositelja odluka,
  • podržavanje nekog cilja i uvjeravanje donositelja odluka da trebaju djelovati u prilog tog cilja sa ciljem da se zajednici da glas i omogući bolji pristup političkoj moći,
  • organiziran politički proces, kroz koji zainteresirane skupine koriste svoja prava kako bi sudjelovale u procesu donošenja odluka na svim razinama vlasti,
  • društveni proces čija je svrha postizanje društvenih promjena,
  • zagovarati znači govoriti u nečije ime,

Svim navedenim definicijama zajedničko je da se procesom (javnog) zagovaranja pokušava utjecati na donositelje odluka, kako bi se ostvarila neka prava i poboljšavala kvaliteta života društva u cjelini ili grupa čija su prava i potrebe predmet zagovaranja.

    U nastavku ovog dijela radionice govorilo se i o razlici između zagovaračkih strategija i svih drugih strateških djelovanja vezano za područja informiranja, obrazovanja, komunikacije, mobilizacije zajednice, odnosa s javnošću, prikupljanja sredstava i samog lobiranja. Također, spomenuti su i različiti pristupi zagovaranju kao što su:
  • Zagovaranje za ljude pogođene problemom
  • Zagovaranje sa ljudima pogođenim problemom
  • Zagovaranje od ljudi pogođenih problemom

U trećem dijelu radionice predstavljen je Zagovarački model i glavni koraci u planiranju zagovaračke strategije.

    Zagovarački model sačinjavaju četiri ključne odrednice, a to su:
  1. Analiza i planiranje (Analiza i planiranje obuhvaćaju identifikaciju problema, analizu političkog okruženja i razvoj strategije zagovaranja.)
  2. Implementacija zagovaračke strategije (Implementacija obuhvaća društvenu mobilizaciju, IEK, odnose s javnošću, medije i druge taktike)
  3. Javna odgovornost (Javna odgovornost naglašava učešće u procesima donošenja odluka i pritisaka, monitoring svih procesa kao i transparentnost.)
  4. Institucionalno jačanje (Institucionalno jačanje podrazumijeva jačanje kapaciteta, formiranje savezništva i veću volju za borbom)
    KORACI U PLANIRANJU ZAGOVARAČKE STRATEGIJE
  1. DEFINIRANJE PROBLEMA (Odabir teme ili pitanja koje se može riješiti zagovaranjem)
  2. DEFINIRANJE OČEKIVANIH REZULTATA (Jasno definirati očekivanu promjenu. Definirati tko je ciljana skupina – donositelj odluka, u kojim okolnostima i kojem vremenskom okviru se djeluje. Definirati koristi koje će ciljna grupa imati nakon donošenja odluke.)
  3. POLITIČKA ANALIZA (Analizirati detaljno političko okruženje u kojem će se implementirati plan zagovaranja.)
  4. ANALIZA CILJNIH SKUPINA (Definirati primarnu i sekundarnu ciljnu grupu uz analizu njihove razine moći, pozicije u odnosu na zagovarački problem/pitanje, interes u dosezanju cilja, veličinu ciljne grupe i specifične karakteristike koje mogu biti od značaja.)
  5. ANALIZA POTENCIJANIH SAVEZNIKA/CA (Identificirati organizacije, ljude i institucije koje bi mogle pružiti podršku u dosezanju rezultata te izraditi detaljnu analizu.)
  6. SAMOPROCJENA (Identificirati snage, slabosti, prilike i prijetnje u odnosu na dosezanje očekivanih rezultata zagovaranja.)
  7. PRIKUPLJANJE INFORMACIJA (Prikupiti sve potrebne informacije za planiranje zagovaranja koje uključuju informacije o problemu, znanstvene dokaze, analizu medijskih objava, uključene strane i sl.)
  8. RAZVOJ PLANA ZAGOVARANJA (Na osnovu svih prethodnih koraka definirati ciljeve zagovaračkog procesa, glavne aktivnosti, indikatore, plan implementacije, proračun, plan praćenja i vrednovanja rezultata.)

Na događaju je prisustvovalo oko 20 sudionika.

Više o projektu u uredu (Brnaze 410, 21230 Sinj) i na Internet stranici projekta: https://www.socialbiz.cerura.hr/
Više o EU fondovima na www.strukturnifondovi.hr i www.esf.hr

Centar za ruralni razvoj CERURA HR, Stipe Efendić, predsjednik

U Metkoviću održana 1. Radionica za organizacije civilnog društva – Podizanje zagovaračkih kapaciteta https://socialbiz.cerura.hr/ Super User