Centar za ruralni razvoj CERURA HR provodi projekt „Dijalogom do Hrvatske mreže za društveno poduzetništvo, kodni broj: UP.04.2.1.06.0054. Ukupna vrijednost projekta je 3.597.840,76 kuna/ 477.515,53 eura. Europska unija iz Europskog socijalnog fonda sufinancira bespovratna sredstva u iznosu od 3.058.164,65 kuna / 405.888,20 eura (85%), dok Republika Hrvatska iz državnog proračuna sufinancira bespovratna sredstva u iznosu od 539.676,11 kuna/ 71.627,33 eura (15%). Razdoblje provedbe projekta je od 31. listopada 2020. godine do 31. listopada 2023. godine.
Dana, 3. svibnja 2023. godine s početkom u 10:00 sati u sklopu projektnog elementa 5. „Provođenje analiza društvenog utjecaja predloženih intervencija“ održana je 4. online radionica „Provedba analiza društvenog utjecaja intervencija“.
Cilj radionice bio je predstaviti samu metodologiju za analizu društvenog utjecaja, te prikazati rezultate analize društvenog utjecaja predloženih intervencija za temu: Zakonodavni okvir društvenog poduzetništva.
U prvom dijelu radionice sudionici su se upoznali s pojmom te glavnim koracima pri analizi društvenog učinka.
Društveni učinak zapravo predstavlja djelovanje javnih ili privatnih aktivnosti koje utječu na promjenu načina života ljudi (učinci na zdravlje, kulturu, okoliš, politiku, prava i sl.) Kod analize i procjene društvenog učinka unaprijed se vrednuju i procjenjuju društvene posljedice (pozitivne i negativne) koje će vjerojatno slijediti iz implementacije pojedinih javnih politika, programa, mjera i aktivnosti.
U našem slučaju cilj analize društvenog učinka bio bi prikupiti relevantne informacije koje omogućuju uvid u izravne i neizravne posljedice predloženih smjernica za razvoj javnih politika o društvenom poduzetništvu izrađenih u okviru projekta, kako bi se kroz obrađene kvalitativne i kvantitativne pokazatelje vidjelo kako utječu na povećanje blagostanja zajednice u cjelini i njenog općeg prosperiteta.
- Prilikom analize treba se voditi ključnim načelima analize društvenih učinaka kao što su: transparentnost, jasna metodologija, planiranje procjene, nepristranost i neovisnost, te vidljivost i širenje rezultata, a glavni koraci pri analizi društvenog učinka obuhvaćaju sljedeće:
- Opis područja/tema na kojima se očekuje promjena
- Opis okruženja u kojem će se možda desiti promjena
- Holistički pristup procjeni
- Definiranje ključnih dionika
- Definiranje vremenske dimenzije procjene
U drugom dijelu radionice govorilo se o zakonskom okviru djelovanja društvenog poduzetništva koji je određen brojnim postojećim zakonima, te je predstavljena analiza društvenog učinka predloženih smjernica za temu „Zakonodavni okvir društvenog poduzetništva“.
Hrvatski zakonodavni okvir ne prepoznaje društveno poduzeće kao zasebni pravni subjekt nego se aktivnosti društvenog poduzetništva odvijaju kroz 6 pravnih oblika. Udruge, zadruge, ustanove i zaklade/fondacije pripadaju u neprofitni sektor, a trgovačka društva i obrti su dijelom profitnog sektora.
-
Zakonski okvir djelovanja društvenog poduzetništva određen je brojnim postojećim zakonima od kojih su neki:
- Zakon o zadrugama (NN 36/95, NN 67/01, NN 12/02, NN 34/11, NN 125/13, NN 76/14, NN 114/18)
- Zakon o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19)
- Zakon o zakladama i fondacijama (NN 36/95, NN 64/01, NN 106/18
- Zakon o ustanovama (NN, 76/93, 29/97, 47/99, 35/08)
- Zakon o trgovačkim društvima (NN 152/11, NN 111/12, NN 68/13, NN 110/15, NN 40/19)
- Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN 143/02, NN 33/05, NN 157/13, NN 152/14, NN 39/18)
- Zakon o javnoj nabavi (NN 90/11, NN 83/13, NN 143/13, NN 120/16)
- Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (NN 29/02, NN 63/07, NN 53/12, NN 56/13, NN 121/16)
- Zakon o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji
- Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, NN 121/14,
U okviru smjernica „Zakonodavni okvir društvenog poduzetništva“ definirane su četiri glavne smjernice za razvoj javnih politika u području zakonodavnog okvira društvenog poduzetništva:
1. Provedba detaljnog mapiranja i dubinske analize društvenih poduzeća, te razvoj službene evidencije društvenih poduzeća;
Iako su provedene djelomične povremene analize, nije provedena dubinska analiza i mapiranje društvenih poduzetnika kao koordinirana aktivnost sa nacionalne razine. Mapiranje i dubinska analiza preduvjet su za pomake u strateškom planiranju i javnim politikama, ali i podloga za analize zakonodavnog okvira. Sam broj društvenih poduzeća nije dovoljan podatak, već mapiranje treba biti šire, uključivati geografsko područje djelovanja, gospodarsku djelatnost, njihov pravni oblik, udovoljavanje kriterijima prepoznavanja društvenih poduzeća, datum osnivanja, broj i strukturu zaposlenih, društveni utjecaj poduzeća, njihovu financijsku i nefinancijsku podršku i drugo.
U okviru analize društvenih učinaka za ovu smjernicu ustanovljen je pozitivan utjecaj na društvene poduzetnike (općenito), dok se negativan utjecaj očituje kroz dodatni angažman u aktivnostima dubinske analize i mapiranja. Također što se tiče resornih ministarstva moguće je protivljenje ovoj smjernici zbog dodatnog radnog opterećenja. Općenito, ova smjernica ima snažan pozitivan utjecaj kroz identificirane i povezane DP-ove, jasan i vidljiv doseg te područje djelovanja.
Izvori informacija za provedbu ove smjernice su JLPS-ovi, porezna uprava i FINA. Vremenski rok za provedbu smjernice je 2023./2024. Ako spomenemo i najznačajnije rizike koji se mogu očekivati vezano za predloženu smjernicu oni uključuju izostanak političke podrške kao politički rizik čija je vjerojatnost ostvarenja srednja, dok je jačina njegova utjecaja velika. Drugi je ekonomski rizik kao što je izostanak financijske podrške za provedbu smjernice čija je vjerojatnost ostvarenja velika, dok je jačina njegovog utjecaja srednja.
2. Izrada poticajnog općeg zakonskog akta koji definira društvena poduzeća
Uz široke konzultacije svih zainteresiranih dionika i temeljem prethodne analize domaćeg zakonodavnog okvira i međunarodnih iskustava potrebno je izraditi zakonodavni okvir za društveno poduzetništvo kojim bi se istakle sve posebnosti poslovanja društvenih poduzetnika i koristi koje ovaj oblik djelovanja donosi široj društvenoj zajednici.
U okviru analize društvenih učinaka za ovu smjernicu ustanovljen je pozitivan utjecaj na društvene poduzetnike, širu javnost, te Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Zakonodavni okvir za djelovanje društvenih poduzeća ojačati će društvena poduzeća.
Izvori informacija za analizu društvenih utjecaja ove smjernice su izvještaji resornih ministarstava, JLPS-ova i društvenih poduzetnika. Vremenski rok za provedbu ove smjernice je kontinuirano. Ako spomenemo i najznačajniji rizik koji se može očekivati vezano za predloženu smjernicu on uključuje politički rizik kao što je izostanak političke podrške čija je vjerojatnost ostvarenja srednja dok je jačina njegova utjecaja velika.
3. Osnivanje jedinstvenog tijela za koordinaciju i razvoj društvenog poduzetništva
Osim zakonodavnog okvira, jedan od značajnih ograničavajućih elemenata u okruženju društvenog poduzetništva je i institucionalni okvir. Stoga bi se osnivanjem posebne uprave ili odjela u resornom ministarstvu sa zadatkom koordinacije i jačanja društvenih poduzetnika ostvarili višestruki pozitivni učinci njihova djelovanja.
U okviru analize društvenih učinaka za ovu smjernicu ustanovljen je pozitivan utjecaj na društvene poduzetnike te resorno ministarstvo. Osiguranje preduvjeta za organiziranu potporu društvenim poduzetnicima snažno i pozitivno djeluje na njihov razvoj.
Izvori informacija za analizu društvenih utjecaja ove smjernice su izvještaji resornog ministarstva. Vremenski rok za provedbu ove smjernice je kontinuirano. Ako spomenemo i najznačajnije rizike koji se mogu očekivati vezano za predloženu smjernicu oni uključuju izostanak političke podrške kao politički rizik čija je vjerojatnost ostvarenja srednja, dok je jačina njegova utjecaja velika. Drugi je ekonomski rizik kao što je nedostatak proračunskih sredstava za novi odjel ili upravu u resornom ministarstvu. Vjerojatnost ostvarenja ovog rizika je srednja, dok je jačina njegovog utjecaja velika.
4. Podizanje svijesti javnosti o važnosti i ulozi društvenog poduzetništva – promicanje, razumijevanje i vidljivost društvenog poduzetništva
Mnoga društvena poduzeća na pozitivan i inovativan način rješavaju brojne društvene probleme te predstavljaju dobrobit za građane. Budući da je razina poznavanja koncepta društvenog poduzetništva među građanima, ali i među samim poduzetnicima još uvijek niska, potrebno je osigurati promicanje, vidljivost i razumijevanje društvenog poduzetništva (promoviranje proizvoda i usluga, dobrobiti i dr.).
U okviru analize društvenih učinaka za ovu smjernicu ustanovljen je pozitivan utjecaj na društvene poduzetnike, medije te širu javnost. Općenito, očekuje se porast promoviranja tema i aktivnosti vezano uz društveno poduzetništvo sa rastom utjecaja na zajednicu u doglednom vremenskom razdoblju.
Izvori informacija za analizu društvenih utjecaja ove smjernice su resorno ministarstvo, mediji, društveni poduzetnici, društvene mreže te šira javnost. Vremenski rok za provedbu ove smjernice je kontinuirano. Ako spomenemo i najznačajnije rizike koji se mogu očekivati vezano za predloženu smjernicu oni uključuju izostanak političke podrške kao politički rizik čija je vjerojatnost ostvarenja mala, dok je jačina njegova utjecaja velika. Drugi je ekonomski rizik kao što je izostanak financijske podrške za promicanje i poticanje društvenog poduzetništva. Vjerojatnost ostvarenja ovog rizika je srednja, kao i jačina njegovog utjecaja. Treći je institucionalni rizik kao što je izostanak interesa medija za teme vezano uz društveno poduzetništvo. Vjerojatnost ostvarenja ovog rizika je srednja kao i jačina njegova utjecaja.
Na radionici je prisustvovalo oko 30 sudionika.
- Prezentaciju možete preuzeti ispod:
- Prezentacija (.PPT)
- Prezentacija (.PDF)
Više o projektu u uredu (Brnaze 410, 21230 Sinj) i na Internet stranici projekta: https://www.socialbiz.cerura.hr/
Više o EU fondovima na www.strukturnifondovi.hr i www.esf.hr